Image Map

dinsdag 25 februari 2014

Lerarenopleiding sluit niet genoeg aan op praktijk? Onzin!

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (Onderwijs) willen een betere start voor de beginnende leraar en trekken daarom ruim €80 miljoen euro uit om beginnende leraren beter voor te bereiden op hun werk voor de klas. Volgens onderzoek verlaat namelijk een kwart van de beginnende leraren het onderwijs binnen de eerste vijf jaar van hun nieuwe baan. Dat kan ik op zich wel begrijpen en heb ik ook al vaker gehoord. Niet alleen van ministers en staatssecretarissen, die er heus wel verstand van zullen hebben, maar ook van mijn eigen leraren en stagebegeleiders. Maar of de reden die minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker aanhalen juist is? Dat weet ik nog net zo niet. 

Volgens de minister en staatssecretaris zou de inhoud van de lerarenopleidingen en de pabo namelijk niet voldoende aansluiten en/of voorbereiden op de praktijk. Terwijl ik, als eerstejaars aardrijkskunde flot student, juist het gevoel heb dat de lerarenopleiding je als geen ander voorbereid op de beroepspraktijk. Noem nog maar eens een paar opleidingen die je in het eerste jaar al 20 weken stage laten lopen. Die zijn er niet zo veel. 
Wat een veel grotere rol speelt in het process dat beginnende leraren zo snel weer het onderwijs verlaten is naar mijn idee het simpelweg verkeerd hebben gekozen van een opleiding en beroep. Dit sluit ook aan bij het hele gedachtegoed achter de puber. Fouten maken kan en mag. Bij het kiezen van een vervolg opleiding ben je immers nog een puber, je bent jezelf en de wereld nog volop aan het ontdekken en verkennen. Een keuze maken die de rest van je toekomst bepaalt? Hoe kan die in hemelsnaam goed gaan!?